2010. február 6., szombat

A sorozatnézésről

Sajnos manapság él a köztudatban, hogy TV-t nem néz értelmes ember. Én sose tartottam ezt helyes kijelentésnek. Persze aki így tartja, az nem fogja megváltoztatni a véleményét, annál nagyobb fokú sznobságban szenved. Persze könnyen lehet ilyen kijelentéseket tenni, miközben nyomja a TV az ócskábbnál-ócskább szennyműsorokat: Benkő, Barátok közt, Jóban rosszban, Mónika és társaik. A magyar celebek tehetségtelenségükkel betöltik a rendelkezésükre álló teret (jelen esetben a nézhető időben lévő műsorsávot) akár a gázok. Ezeket én se nézem szívesen. Sőt be kell ismerni, hogy nemcsak butítóak, de egyenesen lelki nyomorba döntő a színvonaluk. De tartsuk szem előtt, hogy én a sorozatok (azokon belül is a külföldiek) pártját fogom, nem ezen műsorokét.

A másik tábor azért nem néz sorozatot, mert általánosítva le "brazil szappanoperá"-zza az összes sorozatot. Az is egy műfaj, ez tény. Viszont minthogy film is rengeteg műfajban (és keveredésükben) létezik, úgy a sorozatok is. Van horror, sci-fi, romantikus, vígjáték, de a komolyabb műfajok kedvelőinek drámákkal, történelmi sorozatokkal és krimikkel is kedveskednek a Televíziós Csatornák. Ezt a tényt vajon nem veszik észre akik ilyet mondanak? Hát nem tudom. A lényeg, hogy merjen mindenki kipróbálni egy-két epizódot aki sorozatundorral küzd. Lehet megváltozik a véleménye.

"Miért is szereted ennyire a sorozatokat?"
Ezt a kérdést sokan felteszik nekem. Szerintem erre nagyon egyszerű a válasz: mert tömör élvezet.
Mikor elkezdünk nézni egy filmet nem tudjuk, hogy mire számíthatunk. A nagyjából két órából fél óra a karakterek és a sztori bemutatásával megy el, majd még fél óra a lezárásra. Jobb esetben tudunk élvezni 1 órát a filmből, és a végén gondolkozunk mit is lehetett volna még kihozni belőle. Vagy ha tetszett, akkor meg a folytatás gondolatával játszunk el.
Ha sorozatot nézünk ez mind egyszerűbb. Általában a 40 perces első rész (pilot) bemutat mindent amit a starthoz tudnunk kell, utána már csak élvezni kell a megismert (és megszeretett) karaktereinket különféle epizódtörténetekbe helyezve.

A pozitívumok tehát:
- mindig a megszokott minőség (nincs lutri, hogy jól fogunk-e szórakozni)
- rövid egy rész (nem kell egyhuzamban órákat ülni a fotelben)
- van folytatása (nem kell szomorkodni, és újra befizetni ugyanarra a sztorira a jegypénztárnál, ha a hangulatot akarjuk újraélni...elég jövő héten is ugyanabban az időpontban leülni, és új sztorit kapunk.)
- nem kell minden sztorihoz megjegyezni egy komplett karakteruniverzumot
- jobban ki tud bontakozni a cselekmény (mintha az ember maga is annak a világnak lenne a részese arra a kis időre)
- elérhetőbb (míg a filmeket vászonra szánják, így jóval a kiadás után - sokszor évekkel - kerülnek a nagyközönség elé a TVben, addig a sorozatok premierje az otthoni kényelmes fotelünkben is élvezhető)

Tehát ne nézzük le a sorozatnézést! Sok neves rendező és író munkálkodott már ilyen projecteken és sokszor kész megtiszteltetés nevesebb filmszínészeknek epizódszerepekben feltűnni. Mára már a drága technikát is átvette a sorozat-ipar (gondoljunk itt pl. a Lost-ra), így látványilag is megközelítik a nagy mozifilmeket.
Remélem eljön az az idő, amikor elismerik a sorozat-műfajt is egyfajta filmművészetként és meglátják annak értékeit.

6 megjegyzés:

  1. Ne csak a LOST-ot emeld ki, amit szerintem az emberiség fele utál :) (köztük én is)

    Ott volt pl. a Chuck 2. évad közepén egy teljesen 3D-s-re renderelt rész, vagy akár a 24, amiben kb. még a seggüket is számítógéppel törlik :P

    Persze, mint sorifüggő, én sem tudok szembeszállni azokkal, amiket írtál. Bár a Heroes erre kitűnő példa lenne, hiszen abban semmi nem történik, 40-60 rész alatt, habár elvileg mozgalmas. Legalábbis az alapján amit írsz. Persze szarból nem lehet várat építeni, de az tényleg fáj.

    No de a szélsőségeket leszámítva én is jobban szeretem a sorozatokat, mint a filmeket. Nyilván a The Rock, vagy az egyéb ilyen nagy klasszikusnak számítók megállják a helyüket, de a tvájlájt ls társai... khm...

    VálaszTörlés
  2. Teljesen egyet értek veled (szerintem nem is írtam a véleményeddel ellentéteset). Igazából általánosítva írtam a véleményem, de mindig vannak kivételek (hát igen a Heroes nem túl mozgalmas...ez tény).

    Azért emeltem ki a Lost-ot, mert a csatorna olyan nagy költségvetéssel dolgozott a pilot készítésénél, amit előtte még nem mertek bevállalni sorozatnál. De amúgy a 24-et is ki akartam még emelni, csak gondoltam ne vesszünk el a példálózásban. =D

    A Twilight-ről...hát most így kommentben hadd ne mondjak semmit. Erre szánok még egy egész bejegyzést.

    VálaszTörlés
  3. " le "brazil szappanoperá"-zza az összes sorozatot. "

    Jaj ezt utálom a legjobban!

    Jah azt am mondtam h Vocabulary Building órán előadást tartottam a reality-kről? :D
    Persze a többség a reality show-kat Mónika meg Balázs show-knak képzelte el...

    VálaszTörlés
  4. Nem, nem mondtad még. Nah akkor ott is megmutattad milyen junkie fából faragtak. XD

    VálaszTörlés
  5. "A Twilight-ről...hát most így kommentben hadd ne mondjak semmit. Erre szánok még egy egész bejegyzést."

    Ugyan, még én sem pazaroltam rá nálam :D Értékes bíteokat foglal ám a hdd-n :D Meg nem szeretek csak szapulós cikket írni, abban nincs poén :)

    Amúgy J.J. mester idén forgat majd pilotot (Undercovers), kíváncsian várom.

    VálaszTörlés
  6. Sajnos sokan eleve úgy vannak vele, hogy "sorozatot nem nézek", pedig így nem tudják, hogy mit veszítenek. Filmek között is van sok vacak, meg sorozatok között is. Ügyesen kell válogatni, és kész.:)

    VálaszTörlés