2010. május 17., hétfő

Supernatural 5x22 - A nagy finálé



Ötödszörre is kaptunk egy "Carry On My Wayward Son" összefoglalót, ami ezúttal nemcsak egy évad eseményeit, hanem az egész sorozat történetét hivatott volt felidézni. Merthogy éppen lezárunk: egy évadot, egy főszálat, egy koncepciót és felkészülünk a stafétabot átadására is. Azt hiszem mindenképp fordulópont ez a sorozatban.

Az évad tulajdonképpen elég hullámzó volt. Nem fogok vetíteni, én nem élveztem sem a túlzottan merész vallási kontárkodásokat, sem a főszereplőink érzelmi meggyalázását, sem pedig a történet elkorcsosulását. Az alapvető problémáimat a sztori alakulásával kapcsolatban már egyszer kifejtettem egy előző bejegyzésben, ezt itt nem teszem meg újra. Nem mondom azonban, hogy nem voltak jó pillanatok. A humor színvonala valami hihetetlen magasságokat ért el, ami jól is állt a fiúknak, sőt néha kaptunk néhány olyan fordulatot is, ami miatt elismerően bólogattam. A gond itt az volt, hogy túl nagy fába vágták a készítők a fejszéjüket. Szerintem egy egész világot (sőt mennyet és poklot) érintő apokalipszis nem feltétlenül kétszereplős játszma. Minél jobban szűkítették a cast-ot (a szereplők folyamatos kiegyelésével) és irányították a figyelmet a fiúkra annál erőltetettebbnek hatott számomra a folyamatos picsogás, nyáladzás, sírás-rívás amit levágtak. Nekem nincs bajom a melegekkel, de igencsak megcsappant a sorozat "férfiassága" a 3. évad óta (pedig ott is voltak már díjnyertes beszélgetések). Mostanra ott tartottunk, hogy egész részeken át nem volt harc (vagy legalábbis nagyon rövid és fantáziátlan), inkább csak nagy szavak meg ígérgetések. Nem voltak heti szörnyek, csak egy hömpölygő depresszióáradat. Ha egybeszerkesztenék az egész évadot, nem biztos hogy meg tudnám mondani hol kezdődik egy új epizód...

Na és akkor térjünk rá a fináléra. Innentől SPOILER! Jobb volt mint az előző, hiszen itt volt feloldás. Lezártuk az apokalipszist (VÉGRE!) és remélhetőleg a fiúk előre elrendelt sorsukat is beteljesítették annyira, hogy ne kanyarodjunk ide vissza a következő évadban.
Mint eddig kiderült a végső harcnak mindenképp le KELL zajlania. Én ezt elsőre is megértettem volna, de legalább 5-6 rész szólt az évadban arról, hogy a fiúk felfogják ennek elkerülhetetlenségét. (Nem akartam fikázni ennyire, de azért lássuk be, hogy ami sok az sok.) A poén az egészben az, hogy maguknak mondanak ellent. Már számtalanszor a szájunkba rágták, hogy ha megszáll egy arkangyal, akkor a lélek bezúzódik és magatehetetlen zöldséggé válik az ember. Ehelyett Winyó apci (bocsi, de ezt nem hagyhattam ki) fiatalon vígan átvészelt egy megszállást, most meg arra játszanak hogy Sam nemcsak hogy túléli, de még felül is emelkedik. Érdekes... Node lépjünk át ezen, mert az adunk már meg is van a GYŰRŰK!


Most olcsó Gyűrűk Urás poénok kavarognak a fejemben, de nem fogom elsütni rátok tekintettel.

Összegezve annyi a feladat, hogy Lucifert a gyűrűk segítségével be kell vetni a Végzet hegyének lángjai közé (jajj bocsi tényleg nem tudtam megállni), tehát a ketrecébe a pokolba. Ezt persze csak Sam-be bezárva és általa elnyomva lehet megtenni. Első próbálkozásra nem sikerült, ennek azért örültem. Valljuk be, már eddig is érdekesen lavíroztak a fiúk emberként a náluk 5000x erősebb teremtmények között, kicsit gáz lett volna ha minden megy mint a karikacsapás.
Még egy dolgot azért kiemelnék, hogy mennyit fejlődtek a vadászok. Régen még apuka macskakaparásából bogarászták ki a megölési módokat, meg a varázsigéket, most meg Dean tök keményen kinyújtja a kezét és a Bűbájos boszorkákat megszégyenítően nyomja ki a mágiát. De már eddig is halál nyugodtan rajzolgatták a mennyei jeleket, legalább mutathatták volna a folyamatot amikor utánanéznek vagy vmi...

A kulcs - az ismét arcunkba tolt - Impala volt, vagyis a fiúk összetartozásának, eddigi életének a szimbóluma.


Tessék én is arcotokba tolom:
Hát ez egy Chevrolet Impala nem érted??! Akkora menő, hogy még Lucifernek is irrealisztikus photoshop effekttel csillan fel a szeme, ha meglátja:


Viccet félretéve az effekten tényleg felröhögtem, de értem hogy végülis a testvéri szeretet erejével sikerült legyőzni az ördögöt, bármennyire is nyálasan hangzik ez. Általában mindig ilyen érzelmileg túlfűtött végmegoldásokat találnak ki, úgyhogy nem lepődtem meg.
Mintahogy azon sem, hogy nem fordították szembe Dean-t és Sam-et a végső harcban, hanem áthárították Mihály szerepét az új tesóra.



Különben is sajnáltam, hogy egy bazinagy beharangozás után lelőtték a srácot 1 rész alatt. Legalább lett valami értelme. Sőt merem remélni, hogy visszatér, mert lenne benne még potenciál.
Maga a csata elég satnya volt, legalább vmi angyalharcba belekezdhettek volna... aztán meg begördült Dean a menő kocsijával és hangos zenével a temetőbe tök esélytelenül...aztán kezdetét vette a harc ... ööö ... akarom mondani a picsogás. Szokás szerint kihalt a fél társaság: Cas felrobbant, Bobbynak kitört a nyaka, Dean-t összeverték, Sam meg...szóval meg volt szállva és bele is ugrott a gödörbe magával rántva a kisöccsét is. Nade most nem volt elég ennyi, mert le kellett zárnunk, szóval jött a keserédes Happy End: Cas-t visszahozta Isten és immáron felturbózva 2.0-ás verzióra meggyógyította Dean-t is, Bobby-t is.

Végül pedig a hős megkapta a nőt is:


Mondjuk elég érdekes, hogy Dean együtt volt 10 éve 2 hetet a csajjal, aztán 2 éve bekopogtatott hogy szeva megjöttem édes. Igaz a nőnek már mástól van gyereke, és hát elég jól is néz ki ergó nem értem miért nincs pasija de most ezen nem akarok megakadni. Addig rendben van, hogy nem hajtja el, de azért pár nap alatt oda eljutni hogy "Élhetnél velünk ezentúl" mégiscsak durva, különösen hogy tudja mekkora veszélyben lenne mellette és - mint már előtte 8 évvel megmutatta - nem a nők felé tanúsított hűségéről híres a fickó. Ezt méginkább hangsúlyozva le is lép, hogy most (2 év múlva) betoppanjon egy olyan kijelentéssel, hogy ő vele szeretné leélni az életét. Hát ezt most így hogy?! Ilyenkor van az, hogy nem értem miért nem lehetett volna az amúgy is nagyon lassú és önmagát ismétlő évadban időt szánni arra, hogy valami értékelhető lépésütemmel összehozzák a romantikus szálat. Nem, itt ez csak így hipp-hopp lett. Én is így szeretnék pasit jelzem, szóval nyugodtan fel lehet kerekedni, hogy vmi hasonlóan romantikus szöveggel bekopogtassatok az ajtómon.
Záróképben tehát Dean-nek kb. 10 perc alatt lett otthona meg családja, kiderült, hogy a próféta nem is az valójában hanem Isten(???) és hohó legyen már egy cliff is villódzó lámpafényben megjelent Sam. Lehet persze itt találgatni, de szerintem úgyis vmi belemagyarázással megoldják a dolgot a következő évadban. Addig is emiatt tuti nem fogok forgolódni álmomban.


Nézzétek azt az elégedett képet! "Na ebben az évezredben is jót Barbie-ztam, mostmár visszatérhetek a melóhoz." Hát ha tényleg ő Isten, akkor elég öncélú szemétség volt a részéről azért megteremteni csóró testvéreket, meg a családjukat, hogy módszeresen megtörje őket lelkileg és egy csomó embert kinyírasson...

Őszintén szólva nem tudom ezután mi lesz. Ha folytatjuk ezt a vonalat (azt nem szeretném) és Sam Luciferként tört ki a ketrecből, akkor ennek az évadnak semmi értelme nem volt. Ezt nem tartom valószínűleg, hiszen azt nyilatkozták, hogy ez a lezárás. Ha viszont visszatérünk a hetiszörnyhöz, akkor meg elég vicces hogy tegnap Isten-Lucifer-démonok mostmeg egy szellem és egy Wendigo. De az is lehet, hogy olyan Buffy-sra veszik a figurát, és új szereplőkkel vmi nagy démon/évad szerkezetre építenek...nem tudom. Mondtam: fordulópont.
Sajnos nem érzek azonban teljességet, megtervezettséget most sem. Az antikrisztus kisgyerek szál lógva maradt a levegőben, sok értelmi gáncs feloldatlan és érzelmileg mindenki ki van égve. Vajon ezekre is lesz megoldás? Szeptemberben kiderül.

2 megjegyzés:

  1. Ahhoz képest, hogy évek óta nem nézem a sorozatot, egész jól élveztem a kritika olvasását. Gördülékeny.

    Best: "Hát ez egy Chevrolet Impala nem érted??! Akkora menő, hogy még Lucifernek is irrealisztikus photoshop effekttel csillan fel a szeme, ha meglátja"

    VálaszTörlés
  2. Örülök, hogy tetszik. =D
    De amúgy elég egyedül vagyok a véleményemmel ahogy elnézegettem a kritikát/kommenteket junkie-n. (Biztos bennem van a hiba)

    De ez a csillogás effekt gportal-színvonalat is verően lószar volt.

    VálaszTörlés